Ombudsman op bezoek

Op woensdag 15 maart kwam de Nationale Ombudsman naar Utrecht voor een werkbezoek bij de Armoedecoalitie. Oliver, Lilith, Dennis, Fatima, Cybille, Saskia en Marry gingen met hem in gesprek. Over hoe moeilijk het kan zijn om deel te nemen aan de samenleving, de hobbels en drempels die je tegenkomt bij instanties als je aan het werk gaat of zorg nodig hebt, wachtlijsten en het ontbreken van wachtlijstbemiddeling, communicatie, afhankelijkheid van instanties, overgeleverd te zijn aan de ‘goodwill’ van anderen, gebrekkige samenwerking en van het kastje naar de muur gestuurd worden.

Reinier van Zutphen en zijn medewerkers luisterden geïnteresseerd naar de ervaringen en tips, de behoefte aan een luisterend oor, aan medewerkers die blijven, de noodzaak van een bufferbudget, dienstverlening naar de mensen toe, overzichtelijke en eenvoudige regels, één loket waar je voor alle hulp terecht kunt.

Het doel van de werkbezoeken van de Ombudsman

Vooraf vertelde de Ombudsman waarnaar hij op zoek is met werkbezoeken in de provincie Utrecht.
“Niet iedereen weet dat de Nationale ombudsman er is, en wat de ombudsman precies doet. Of dat ik als ombudsman niet alleen werk, maar samen met een heel team. Daarom komen we naar de mensen toe en bezoeken we ieder jaar twee verschillende provincies.”

Wat speelt er?

“Deze week ben ik samen met collega’s voor drie dagen in de provincie Utrecht. Daar gaan we in gesprek met inwoners, bestuurders en medewerkers van overheidsinstanties. We staan met onze mobiele pop-up keuken op pleinen in Veenendaal en Woerden. Tijdens ons bezoek willen we een goed beeld krijgen van wat er speelt in de provincie. En welke problemen mensen ervaren met de overheid. We hopen dus ook van ú te horen. Waar loopt u bijvoorbeeld tegenaan in het contact met de overheid? Wat gaat er volgens u goed, en wat kan beter?”

Betrekt de overheid u?

“Ook ben ik benieuwd of de overheid u betrekt bij besluiten die u raken. Want het is belangrijk dat u mee kan doen en denken over wat er in uw stad of dorp gebeurt. Informeert de gemeente u over veranderingen in de wijk of buurt? Of vraagt ze wel eens om uw mening daarover? Wij horen graag over uw verhalen en ervaringen. Uiteraard kunt ook langskomen als u een vraag heeft over het werk van de Nationale ombudsman. Of als u een specifiek probleem heeft met de overheid. Dan kijken wij direct hoe wij u kunnen helpen.”

Instanties en organisaties

“Naast alle gesprekken bij onze keukentafel praten we tijdens ons bezoek ook met medewerkers en bestuurders van instanties en organisaties die veel contact hebben met inwoners. Zo gaan we in Utrecht langs bij U-centraal. Een organisatie die Utrechters helpt met vragen en zorgen over wonen, geld of sociaal contact. Ook bezoeken we Integratiewerk in Amersfoort. Zij helpen statushouders in de regio bij hun inburgering. En begeleiden hen naar werk en bij het vinden van een huis.”

We staan voor u klaar

“Of u nou een migrant bent, of een mantelzorger. Rijk of arm, jong of oud. De Nationale Ombudsman staat klaar voor iedereen die een probleem heeft met een overheidsinstantie. Ook als u niet weet waar u met uw vraag terecht kan, helpen wij graag.”

Ontwerp en webdevelopment door BuroBureaux