Ellen kan niet meer de boodschappen halen die ze wil

Campagne Bestaanszekerheid voor iedereen

‘Normaal kon ik met 70 euro per week voldoende boodschappen doen’, vertelt ze. ‘Maar inmiddels betaal ik al meer dan 100 euro. Zo kostte een kilo gehakt voorheen 3-4 euro en nu wel het dubbele. Dus moet ik andere keuzes maken. Ik doe bijvoorbeeld een blikje lunchworst door de spaghetti in plaats van gehakt.’

Tijdens het winkelen let Ellen al goed op de prijzen: ‘Steeds vaker zie ik mensen bij de kassa die producten terug moeten geven omdat ze niet genoeg saldo hebben’, zegt ze. ‘En dan kopen ze echt geen luxe dingen. Ik reken tijdens het winkelen al uit of ik wel uitkom, zodat ik bij de kassa geen boodschappen terug hoef te leggen.’

Ellen is ervaringsdeskundige bij Warm Rotterdam. Warm Rotterdam ontwikkelde een basis boodschappenlijst met producten die minimaal nodig zijn om gezond te eten en te leven. De organisatie roept winkeliers en politiek op om die boodschappen betaalbaar te houden.

Campagne bestaanszekerheid voor iedereen
Nederland staat in de top 5 rijkste landen ter wereld. Hoe kan het dan, dat een steeds grotere groep burgers geen bestaanszekerheid heeft? We roepen de leden van de Tweede Kamer en het kabinet op om bestaanszekerheid voor alle burgers te verankeren in de rijksbegroting voor 2024. Tot Prinsjesdag voeren we campagne voor structurele politieke keuzes.
Lees onze brandbrief 

Ontwerp en webdevelopment door BuroBureaux