Het Virtueel inkomstenloket uitgelegd

De gemeente Utrecht werkt samen met de gemeente Amersfoort, Eindhoven en de VNG aan de ontwikkeling van een Virtueel Inkomstenloket. Het virtueel inkomstenloket wordt een simpel digitaal loket voor álle regelingen en toeslagen. Met dit loket kunnen inwoners eenvoudig in één keer gegevens ophalen uit verschillende instanties. Via een regelchecker wordt dan gecontroleerd op welke regelingen zij recht hebben en kunnen zij deze direct aanvragen. Ook kan dit samen met een hulpverlener worden gedaan.

Rondkomen blijkt lastig

Steeds meer mensen in Nederland hebben problemen om rond te komen en ervaren geldzorgen. Een van de oorzaken waardoor mensen niet kunnen rondkomen is omdat het aanvragen van regelingen en toeslagen vaak te moeilijk is. Daarom helpt het Virtueel inkomstenloket om deze drempel te verlagen

  • Eén simpel (digitaal) loket voor álle regelingen en toeslagen
  • Te gebruiken door elke inwoner en hulpverlener
  • In no-time zicht op de regelingen en toeslagen waar je recht op hebt
  • Met één druk op de knop alle regelingen en toeslagen direct aangevraagd (zonder dat de inwoner allerlei bewijsstukken moet aanleveren)

Virtueel inkomstenloket in ontwikkeling

Om het loket te realiseren is er nog wat werk te doen. Maar de eerste stappen zijn gezet. Hulpverleners van U-centraal en Werk & Inkomen starten binnenkort met een proef om de eerste inwoners te helpen met de aanvraag. Via de nu werkende applicatie kan de hulpverlener makkelijk en veilig de aanvraag afronden. Ondertussen wordt er hard gewerkt om de applicatie en andere technische randvoorwaarden verder te ontwikkelen. Ook de Belastingdienst, UWV en SVB werken mee aan deze ontwikkeling.

Neem contact op

Heb je vragen of wil je graag meer weten over het Virtueel inkomstenloket? Neem dan contact op met nina.kox@utrecht.nl of p.in.t.hout@utrecht.nl. Zij helpen je graag verder.

Ontwerp en webdevelopment door BuroBureaux