Bewindvoerder in tijden van corona

Liesbeth Rox vertelt over haar werk als bewindvoerder

Liesbeth Rox werkt al jaren als vrijwilligster voor de Armoedecoalitie. In eerste instantie op het gebied van communicatie, maar later ook meer als ervaringsdeskundige. Die kennis komt haar goed van pas bij haar werk als bewindvoerder, waarmee zij in 2018 startte.

Wat valt jou op tijdens deze corona-crisis?

“Je zou het misschien niet zeggen, maar financieel vallen de problemen voor mijn cliënten op dit moment nog wel mee. Deze mensen hebben toch al een laag inkomen en dat gaat niet verder achteruit.”

“Wel zie je op andere vlakken problemen ontstaan. In de eerste weken was het hamsteren een probleem, waardoor mensen vaak langer moesten zoeken voor de juiste boodschappen en bijvoorbeeld voor de goedkopere merken achter het net visten. Een groter probleem is de verveling. Sommige mensen kunnen niet meer naar hun werk, anderen kunnen, gezien de beperkingen, niet meer met vrienden afspreken of niet meer sporten. Dan slaat de verveling toe en gaan sommigen meer blowen of gamen, terwijl anderen online gaan shoppen, terwijl ze daar eigenlijk het geld niet voor hebben.”

“En dan is er natuurlijk de eenzaamheid. Vooral bij mensen die werden begeleid, maar bij wie nu geen bezoek meer langs komt of geen bezoek langs mag komen.”

Hoe verloopt het contact met instanties momenteel?

“Je merkt, als je instanties belt, dat veel medewerkers thuiswerken. Dat zorgt soms voor vertraging. Medewerkers hebben papieren niet bij de hand, je moet dus van alles doormailen of wanneer je belt drie keer dezelfde situatie uitleggen. Lang niet alle instanties zijn echt berekend op een crisissituatie als deze. Een positieve uitzondering is overigens de afdeling Werk & Inkomen. Laten we hopen dat dat zo blijft.”

“Andere instanties zoals het UWV doen nog steeds lang over het uitkeren van voorschotten of het toekennen van een uitkering. Wat ook gebeurt, is dat ze rechtstreeks bellen met klanten, terwijl deze onder bewind staan. Klanten kunnen ook niet meer terecht bij papiercafés en vergelijkbare initiatieven.”

Voor jou als bewindvoerder is er dus vooral sprake van ongemakken en irritaties. Dan valt het allemaal wel mee. Toch?

“Twee dingen daarover. Ten eerste is het voor iedere individuele klant heel vervelend als er dingen misgaan. Ik heb nu al twee klanten die maanden op hun geld wachten waardoor er betalingsachterstanden ontstaan – met vaak bijkomende kosten! Ten tweede, verwacht ik over enige tijd echte klappen. Mensen die nu nog werk hebben of als zzp’er de kost verdienen. Mensen bij wie straks het inkomen grotendeels wegvalt waardoor er schulden ontstaan of waardoor bestaande schulden verder oplopen. Uit ervaring weet ik inmiddels, dat mensen vaak zo lamgeslagen zijn en daardoor te lang wachten met het regelen van een uitkering en/of toeslagen en – heel belangrijk – te ‘consuminderen’.”

“Hoe lang de corona nog duurt, weet niemand, maar ik durf wel te voorspellen dat we nog lang met de gevolgen te maken zullen hebben.”

Ontwerp en webdevelopment door BuroBureaux